Форуми Основни форуми Автомобили
  • Тема: Газов инжекцион... Да или не ?!

    Назад към темите
    (1 глас)
    • 20 ноември 2018 г., 16:10:16 EET
      • Публикации:
        4
      • Благодарил(а)
        1
      • Благодарности
        0
      • Репутация
        0 0

      Газов инжекцион... Да или не ?!

      С постоянно увеличаващите се цени на горивата, все повече българи се ориентират към пропан-бутана като алтернативен горивен източник за своите автомобили. Тенденцията в последните години се разпространява главоломно в цяла Европа, като иновациите и изследванията в тази сфера не спират. Пропан-бутанът, известен също като LPG (втечнен петролен газ) е смес от леките въглеводороди пропан (C3H8) и бутан (C4H10), които се намират в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане. LPG се извлича предимно от находищата на петрол и природен газ или се получава при преработката на нефт в рафинериите. При нормални температура и налягане LPG  е в газообразно състояние, а при повишено налягане, в течно състояние. LPG горивото влиза в двигателя в газообразно състояние, лесно се смесва с въздуха и равномерно пълни цилиндрите на двигателя с еднородна гориво-въздушна смес, която изгаря почти напълно.

       

      ПРЕДИМСТВА И НЕДОСТАТЪЦИ

      Използването на LPG като горивна система, има редица предимства. На първо място разбира се е икономията с до 50% на разходите за гориво, сравнено с бензина. Много се спори и по въпросът за надеждността, безопасността и износването на двигателя при използването на пропан-бутан. Газта не отмива масления филм от стените на цилиндрите и не разрежда маслото в картера, тъй като попада в двигателя в газообразно състояние. Това в голяма степен намалява износването на цилиндрите и увеличава ресурса на двигателя. Гориво-въздушната смес изгаря почти изцяло, поради което не се образува нагар по буталата, клапаните и запалителните свещи. Наблюдава се и намаляване на токсичността на отработените газове тъй като пропан-бутанът не съдържа олово и сяра, както и значително по-безшумна работа на двигателя.

      По въпросът за безопасността може да се каже, че ако системата е монтирана правилно и професионално, то тя не е по-опасна от всяка друга горивна система.

      При използването на LPG, разходът на газ е увеличен с 10 - 15% спрямо бензиновия разход, поради различната плътност на горивата. Поради по-бавното изгаряне на пропан-бутана, се наблюдава и спад в мощността на двигателя с 5 до 7%, но от друга страна, високото октаново число на LPG (103 - 105), изключва появата на вредните за двигателя детонации.

       

      ВИДОВЕ ГАЗОВИ УРЕДБИ

      LPG системите биват два вида - конвенционални газови уредби и по-усъвършенстваните системи, тип газов инжекцион.

      При конвенционалната газова уредба, горивото се подава чрез смесител. Тя се прилага най-вече в автомобили с карбуратор,  моноинжекцион или с  по-стари модели инжекцион. Разбира се е възможен и монтажът в автомобили с многоточкови инжекциони, но там рискът от получаване на гърмеж (backfire) е доста по-висок. Той се причинява от бедна горивна смес (гърми в смукателните колектори или въздушния филтър) или от прекалено богата горивна смес (гърми в изпускателната система). От гърмежът могат да пострадат M.A.P. сензора, дебитомера и други системи в автомобила. Ако все пак предпочетете конвенционална газова уредба, бъдете сигурни в настройките на системата, които трябва да се извършат задължително от специалист. Също така е препоръчително след монтаж да минете през газ-анализатор, където да се провери съотношението въздух/гориво на горивната смес.

      Тъй като тук настройките се извършват ръчно, е възможно да намалите значително разходът си на газ, което обаче ще доведе до доста осезаем спад в динамиката на автомобила. За по-ефикасна работа на газта е важно, впръскването на газта ( чрез т. нар. „плочка“) да се извършва максимално близо до всмукателните колектори.

      Обикновените газови уредби са предпочитани главно поради по-ниската си цена спрямо инжекционните.

       

      При газовият инжекцион горивото се подава чрез дюзи пред всмукателните клапани и количеството му се оптимизира и калкулира постоянно чрез компютър. По този начин се запазват динамичните характеристики на автомобила и се оптимизира до максимум разходът на гориво. Последното поколение инжекционни системи дава разлика от едва 2% в мощността на автомобила, сравнено с бензина.

      Газовата инжекционна система е значително по-прецизирана от конвенционалната. При нея рисковете от повреда в двигателя са сведени до минимум, като в същото време автомобилът запазва почти изцяло своите динамични характеристики, поради по-доброто изгаряне. Разходът на гориво е не по-висок от 10-15% спрямо бензиновия измерен в литри. Автомобилът запалва на бензин и след  достигане на оптималните параметри автоматично превключва на газ.  Газовият инжекцион се монтира успешно и на автомобили с мощност над 300кс.

       

      Цените на конвенционалните и инжекционните газови системи варират в широки граници. Обикновените АГУ най-често се предлагат за около 400 до 500лв.. Газовите инжекциони се намират на цени от 800 до 2000лв. за четирицилиндрови двигатели, а ако  автомобилът е с 6 или повече цилиндъра цената се покачва значително. Когато си купувате газова система, вие получавате и плащате за комплексна услуга  и качеството на тази услуга зависи от качеството на  вложените  материали и от опита на инсталатора, което в  повечето случаи определя цената. Разнообразието от предлагани марки е голямо - BRC, LOVATO, STAR GAS, LO-GAS, TOMASETTO, BSM и други. Преценете коя отговаря най-добре на вашите изисквания като цена и качество. Много важен е и сервиза, където ще ви бъде поставена системата. Не се насочвайте към най-евтините предложения на пазара, тъй като се предлагат и системи неотговарящи на стандартите, както и ментета на известни марки. Препоръката често е от човек, които има подобна система, и според него тя работи напълно задоволително, но имайте в предвид, че ако една евтина система работи добре при определен тип коли, това не е гаранция, че ще работи и при останалите.

      Както при автомобилите, така и при газовите системи има различно ниво на качество, гаранции и дефекти, за които трябва да се осведомите. Заинтересувайте се колко в действителност ще бъде разходът на газ спрямо бензин, защото обещанията, които се дават за разход на газ, еднакъв с разхода на бензин са заблуда.

      Когато избирате бутилка за газта, съобразете фактори като километрите, които изминавате и пространството в багажника, с което разполагате.

      Каквато и LPG система да изберете, знайте, че добрата работа и поддръжка на колата на бензин са задължителни за да работи безпроблемно и на газ. Цялостното състояние на автомобила трябва да е добро, като особено важни са системата за подаване на бензин и поддръжката на системата за запалване - бобини, свещи и кабели за свещи. Най подходящи за автомобили на газ са свещите с един полюс.

      Другият фактор за безпроблемно шофиране на газ е изправната изпускателна система, и най-вече съпротивлението, което създава на отработените газове.

      Добрата газова система трябва да работи безпроблемно на газ и на бензин. Много водачи, карайки известно време на газ установяват, че автомобилите им постепенно изгубват своята пъргавина и динамика на бензин. В такъв случаи, ако не се касае за проблем в бензиновата помпа, се поставя диагноза "запушване на дюзите". На запушване на дюзите са подложени най-вече електронно управляемите инжекционни системи с разпределено впръскване. Затова е препоръчително, макар и с газова уредба, понякога да карате своя автомобил и на бензин.

      Ако изминавате значително количество километри с вашия автомобил, поставянето на газова уредба определено ще бъде рентабилно, като се има в предвид, че цената на газта е около два пъти по-ниска от тази на бензина.

      газов инжекцион, газов инжекцион софия, газови инжекциони, газови инжекциони софия, газ сервиз софия

    Пояснение на иконите и правилата

  • Темата има отговор
    Гореща тема
    Непрочетена тема
    Няма отговори
    Затворена тема
    BBCode  е разрешено
    HTML  е разрешено
    You don't have permission to post or reply a topic
    Нямате права да редактирате тема
    Нямате права да изтриете тема
    Нямате права да одобрите тема
    Нямате права да слагате отметка на тема
    Нямате права да затворите тема
    Нямате права да местите тема

Добавете репутация

Желаете ли да добавите репутация на този потребител за тази публикация?

или Откажете